CRO Specialist

Functieomschrijving

Al die leuke dingen op de webshop verkopen zich natuurlijk niet vanzelf. Daar zitten een heel stel knappe koppen achter (de een net nog iets knapper dan de ander, maar toch). Onze marketeers focussen zich met name op het binnenhalen van zoveel mogelijk verkeer van hoge kwaliteit. En vanuit daar kom jij in beeld. Jij gaat er voor zorgen dat deze bezoekers zo goed mogelijk converteren zodat we nóg harder gaan.

We zijn een tikkeltje eigenwijs en doen dingen graag op onze eigen manier. We doen hierbij zoveel mogelijk in-house en besteden dingen liever niet uit. Om onze enorme groei te kunnen blijven voortzetten hebben we echter hersenen en handjes tekort. Als CRO specialist zorg jij ervoor dat we het maximale uit onze websitebezoekers halen.

Functieomschrijving
Als CRO specialist kom je in Toppy in een groeiend team terecht. Lang hebben we CRO er een beetje bij gedaan. Maar daar willen we nu verandering in brengen. Als CRO specialist ga je hier een zelfstandige en leidende rol in aannemen. Je gaat de verantwoordelijkheid voor een hogere conversie dragen. Samen met onder andere onze (Front-End en UX) developers, brand manager en (content) marketeers zorg jij voor een fantastische, converterende website. 


Wat je doet

  • Je beheert de CRO-roadmap en streeft dagelijks naar een hogere conversie. Je prioriteert kansen en draagt zorgt voor de exacte invulling van de roadmap.

  • Je gebruikt (kwalitatief) gebruikersonderzoek en harde data om tot verbeteringen te komen. Je weet je weg hierin te vinden en weet welke tools je hiervoor kunt gebruiken. Momenteel maken we gebruik van o.a. Google Analytics en Hotjar.

  • Je zorgt ervoor dat we continue A/B testen hebben draaien. Een dag zonder actieve A/B test, is een dag niet geleefd. Je analyseert en evalueert de resultaten. Soms win je, en de andere keren leer je vooral. Momenteel werken we met Google Optimize.

  • Om je werk te doen is een juiste tracking essentieel. Hoe beter we in kaart brengen hoe onze klanten de website gebruiken en waar ze mogelijk tegen problemen aanlopen, hoe beter we onze website kunnen optimaliseren. Je draagt dan ook zorg voor een perfecte tracking en bent aanspreekpunt voor de daadwerkelijke implementatie hiervan. Door jou kunnen ook andere afdelingen nóg beter werk leveren.

  • Je zorgt ervoor dat tracking een vast onderdeel wordt van nieuwe feature releases. Zo weten we ten alle tijden welk effect een “verbetering/aanvulling” heeft op ons bedrijf.

  • Je analyseert vergaarde data op zoek naar pijnpunten binnen de customer journey en/of het aankoopproces. Je zet deze om in concrete actiepunten en/of hypotheses.

  • Je maakt af en toe een beetje ‘ruzie’ met tegenbewegingen binnen het bedrijf. Website design, brand management en CRO zijn soms toch nèt wat anders. Je bent kritisch en gaat een discussie niet uit de weg. Aan de andere kant ben je ook niet te beroerd om af en toe een concessie te doen. Da’s Toppy ;-)

  • Je initieert proactief en gestructureerd nieuwe functies en functionaliteiten voor onze website. Je onderbouwt deze met keiharde data, resultaten uit gebruikers onderzoeken of best use cases vanuit de markt. Je prioriteert deze op basis van de verwachte impact in combinatie met de verwachte effort.

  • Je bent kritisch op de werking en exacte invulling / gebruik van bestaande functies en functionaliteiten. Hoeveel mensen gebruiken bijvoorbeeld de zoekfunctie? En wat zou het betekenen als we hier betere resultaten kunnen tonen? In hoeverre gebruiken we personalisatie op de homepage? En wat zou het betekenen als we dat wel doen?

  • Je zorgt ervoor dat conversieverhogende elementen op de website juist en constant gebruikt worden. Het lanceren van nieuwe features is één, het volledig benutten van voordelen is misschien nog wel belangrijker. Je zorgt ervoor dat de belangen duidelijk zijn bij bijvoorbeeld de content afdeling.

  • Je monitort de conversie op onze website. Problemen of veranderingen in (website) gedrag spot jij als eerste. Oh nooo!

  • Je maakt je hard voor onze online propositie. Je weet dat het e-commerce landschap veeleisend is. Je brengt sterkte en zwakte in kaart vergeleken met onze concurrentie en initieert verdere verbeteringen.

  • Je komt te werken in ons marketing team. Vanuit hier werk je intensief samen met onze (Front-End en UX) developers, online (content) marketeers en brand manager.


Een dag als
Na een lekker bakkie koffie werp je een eerste blik op de cijfers en algemene ontwikkelingen. Als eerste kijk je snel even naar de eerste resultaten van een nieuwe A/B test die sinds vorige week live staat. Je verwachtingen zijn hoog en ondanks dat je eigenlijk wel weet dat de resultaten die je te zien krijg nog verre van betrouwbaar zijn, ben je toch heel erg benieuwd.

Daarna heb je even wat tijd gereserveerd om wat analyses uit te voeren. Gisteren heeft er namelijk een nieuwe website release plaatsgevonden. Aangezien hier een aantal nieuwe door jouw geïnitieerde nieuwe functionaliteiten in zitten ben je hier erg blij mee. De focus ligt echter eerst op het uitvoeren van een goede health check. Iedere release brengt potentieel weer wat conversie gevaren met zich mee. Even checken of je gekke dingen ziet in website gedrag. Gelukkig zie je niets geks en is alles goed gegaan. Mooi!

Dan kun je je nu gaan focussen op de nieuwe functionaliteiten die er beschikbaar zijn gekomen door de laatste release. Omdat de ontwikkeling van deze functionaliteiten sneller uitgevoerd zijn dan dat je eigenlijk verwacht had, ben je er stiekem nog niet helemaal klaar voor. De eerste les die je hieruit trekt is dat je (in dit geval de content-afdeling) wat verder vooruit kunt laten werken zodat we bij de release van nieuwe functionaliteiten direct kunnen starten met testen.

Daarna heb je even een korte meeting met de content manager. Zij is uiteraard op de hoogte van de nieuwe functionaliteiten maar je wilt zeker weten dat duidelijk is hoe we deze willen gaan gebruiken en wat do’s en don’ts zijn om deze op de juiste manier te testen.

Het laatste deel van de middag heb je geblokt om een goede analyse uit te voeren op het bestelproces. Samen met kwalitatief onderzoek vormt dit de basis voor mogelijke verbeteringen en hypotheses die de uitval in de check-out moet verlagen. Een hele tijd geleden heb je gelukkig kritisch gekeken naar de tracking in de check-out. Door de aanpassingen die je toen hebt laten uitvoeren heb je nu alle data die je nodig hebt om mogelijke conversie problemen in kaart te brengen. 


Wat wij bieden

  • Een vast salaris tussen de 2500 en 3500 euro bruto
    (Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze…)

  • Nog meer geld:
    (8% vakantiegeld, reiskosten, pensioen en korting op het assortiment)

  • Onbeperkt vakantiedagen.
    (Onbeperkt? Ja. Onbeperkt.)

  • Een stel jonge honden als collega’s.
    (Speels, maar met de ambitie om te groeien)

  • Een kantoorhond.
    (Over jonge honden gesproken...)

  • Veel leuke dingen doen.
    (Pubquizzen, heldenweekenden, sportieve activiteiten en borrels.)

  • Een omgeving zonder kantoortaal, hiërarchie en waar initiatief wordt toegejuicht.
    (‘Ergens een plasje over doen’, bruhh, laat dat maar aan de kantoorhond over.)

  • Online trainingen via NewHeroes
    (Puppycursus voor professionals)

Functievereisten

      • Minimaal één jaar in een soortgelijke functie

      • Je bent in staat resultaatgericht en gestructureerd te werken

      • Je bent analytisch en weet (op basis van experimenten) de juiste conclusies te trekken

      • Je hebt goede communicatieve skills en weet op basis van enthousiasme en goede argumenten anderen te enthousiasmeren

      • Je bent kritisch ingesteld en blijft graag op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen

      • Je hebt ervaring met het opstellen van hypotheses en het uitvoeren van A/B testen

      • Je hebt diepgaande kennis en ervaring met belangrijke tools zoals Google Analytics, Hotjar en Google Optimize

      • Kennis van / ervaring met Google Tag Manager is een pré