SEO specialist

Functieomschrijving

Al die leuke dingen op de webshop verkopen zich natuurlijk niet vanzelf. Daar zitten een heel stel knappe koppen achter (de een net nog iets knapper dan de ander, maar toch). Onze online marketeers leveren hier een hele belangrijke bijdrage aan. En van die soort, daar zoeken we er nog eentje van!


We zijn een tikkeltje eigenwijs en doen dingen graag op onze eigen manier. We doen hierbij zoveel mogelijk in-house en besteden dingen liever niet uit. Om onze enorme groei te kunnen blijven voortzetten hebben we echter hersenen en handjes tekort. Als SEO specialist zorg jij ervoor dat we goed zichtbaar zijn én blijven in de zoekmachines.


Functieomschrijving
De voordelen van werken als SEO specialist bij Toppy? Veel vrijheid en de mogelijkheid om onze gehele SEO-strategie vorm te geven en verder aan te scherpen. Kijkend naar de huidige situatie liggen er grote kansen voor het grijpen om impact te maken op het uiteindelijke bedrijfsresultaat. Je gaat je niet focussen op één aspect binnen SEO maar krijgt dus de verantwoordelijkheid over het gehele plaatje.


Wat je doet

  • Je weet precies wat Google graag ziet en blijft op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en richtlijnen binnen het vakgebied. Je werkt aan een optimale SEO-strategie en zorgt voor een goede uitvoering. Om dit te bereiken voer je analyses uit en experimenteer je met mogelijke verbeteringen.

  • Je beheert de SEO-roadmap en draagt hier de volledige verantwoordelijkheid over. Je denkt vanuit de verschillende pijlers en zorgt ervoor dat we continue bezig zijn met de verdere ontwikkeling. Je zorgt voor een overkoepelende SEO-strategie en weet precies waar je over één en/of meerdere jaren wilt staan.

  • Je bent het SEO-aanspreekpunt binnen het bedrijf. Samen met onze category managers breng je in kaart waar grote SEO-kansen liggen op productgroepniveau. Waar moeten we nu (!) op inzetten om op de langere termijn succesvol te kunnen zijn? En waar kunnen we op inzetten om mogelijk op de kortere termijn (voor SEO-begrippen ;-)) al resultaat te zien?

  • Je bepaalt vervolgens zelf wat de strategie moet zijn en welke stappen hiervoor gezet moeten worden. Voor het creëren van content kun je terecht bij onze content-afdeling. Qua linkbuilding kijk je naar zowel de interne als externe mogelijkheden.

  • Je levert ook een bijdrage aan andere afdelingen. Een “verbeterde” productpagina of categorie (verrijkt met nieuwe elementen) kan namelijk niet doorgevoerd worden voordat deze langs jou is gegaan. Is het wel slim om dit op deze manier te doen? Of heeft dit mogelijke nadelige SEO-gevolgen?

  • Je bent sparringpartner voor de content-afdeling. Je zorgt voor een omgeving waarbij iedereen hier weet wat we vooral wél moeten doen en wat we vooral niet moeten doen vanuit een SEO-overweging.

  • Je houdt je ook bezig met de technische kant van de website. Je weet welke tools je hierbij kunnen helpen en weet uiteindelijk precies wat je verbetert wilt zien. Dankzij jouw overtuiging nemen onze developers het vervolgens van je over.

  • Je bent kritisch op de huidige situatie en brengt potentiële problemen in kaart. Ooit hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om voor ieder product een eigen productpagina én reviewpagina te creëren. Is dit wel verstandig?

  • Je weet de weg in het SEO-landschap goed te vinden. Je hebt ervaring met de verschillende tools die jouw werk een heel stuk makkelijker kunnen maken. Momenteel werken we met onder andere Accuranker en Ahrefs. Maar niets is in het beton gegoten. Vertel ons alsjeblieft wat je waarom nodig hebt ;-)

  • Je komt te werken in ons marketingteam en bent samen met een aantal online marketeers verantwoordelijk voor kwalitatieve traffic naar onze website. Je werkt daarnaast intensief samen met category managers, developers en onze content-afdeling.

Een dag als
Tsja… die bepaal je eigenlijk zelf. Maar laten we een poging wagen ;-)

Na een lekker bakkie koffie werp je een eerste blik op de cijfers en algemene ontwikkelingen. Eens kijken of er nog noemenswaardige veranderingen hebben plaatsgevonden de afgelopen week. Het valt je op dat we op een aantal focus woorden weer een klein stapje hebben gezet naar het uiteindelijke doel. En dat ene zoekwoord... wat al zó lang aan het jojoën is tussen positie 1 en 4 lijkt ein-de-lijk steady op de 1ste positie te staan. Hell yeah!

Later in de ochtend heb je een meeting met onze category manager voor het tuin department. Even een moment om te controleren of er de afgelopen tijd niets veranderd is en de category manager nog steeds dezelfde visie, focus en doelen voor zich heeft. Tegelijkertijd presenteer jij de tot nu toe behaalde resultaten. Aan het einde van de meeting weet je zeker dat de neuzen nog steeds dezelfde kant op staan. Een nieuw toegevoegde productgroep heeft tegelijkertijd je aandacht getrokken. Je bent direct reuze benieuwd hoe groot de concurrentie is. Leuke om later deze week eens te analyseren.

Net voor de lunch sluit je aan het einde nog even aan bij een CRO meeting. Er zijn flinke plannen gemaakt om de productpagina’s op de schop te gooien. Maar wat voor gevolgen heeft dit of kan dit hebben op onze organische vindbaarheid en moeten we hier nog een concessie doen?

Na de lunch heb je je voorgenomen om een paar uurtjes te blokken om wat analyses te maken met betrekking tot de Google Web Vitals. Je weet dat we vanuit technisch oogpunt al het een en ander hebben doorgevoerd. Hiermee hebben we echt al een flinke impact gemaakt ten opzichte van de vorige situatie. Maar… er is vast nog meer te optimaliseren. En daar duik jij maar al te graag in.

Het laatste uurtje van de dag gebruik je om verder te werken aan de SEO richtlijnen voor onze content-afdeling. Je hebt namelijk gemerkt dat sommige essentiële, en eigenlijk hele simpele, elementen niet altijd goed gebruikt worden. Gaan we dit opnemen in de SEO richtlijnen? Of moeten we dit standaardiseren en gaan we hier een feature request voor schrijven? 


Wat wij bieden

  • Een vast salaris tussen de 2500 en 3500 euro bruto
    (Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze…)

  • Nog meer geld:
    (8% vakantiegeld, reiskosten, pensioen en korting op het assortiment)

  • Onbeperkt vakantiedagen.
    (Onbeperkt? Ja. Onbeperkt.)

  • Een stel jonge honden als collega’s.
    (Speels, maar met de ambitie om te groeien)

  • Een kantoorhond.
    (Over jonge honden gesproken...)

  • Veel leuke dingen doen.
    (Pubquizzen, heldenweekenden, sportieve activiteiten en borrels.)

  • Een omgeving zonder kantoortaal, hiërarchie en waar initiatief wordt toegejuicht.
    (‘Ergens een plasje over doen’, bruhh, laat dat maar aan de kantoorhond over.)

  • Online trainingen via NewHeroes
    (Puppycursus voor professionals)

Functievereisten

    • Minimaal één jaar werkervaring in een soortgelijke functie

    • Kennis van Google Analytics, Search Console en een of meerdere relevante tools (Ahrefs/Moz/SemRush/Accuranker/ScreamingFrog etc.)

    • Je bent in staat resultaatgericht en gestructureerd te werken

    • Je bent analytisch en weet (op basis van experimenten) de juiste conclusies te trekken